השאלות הניתנות כאן כדוגמה לא יופיעו במבחן כמות שהם כאן, אלא  בשינוי צורה. בצורתם הנוכחית לא אקפיד שיהיו דווקא ארבע אפשרויות התשובה ושרק תשובה אחת מתוכן תהיה נכונה.

 

 

1.      יחזקאל קופמן ב"תולדות האמונה הישראלית"  טוען שמלאכי המקרא אינם שרידים של אלילות. איזה ראיות הוא מביא לכך?

a.     למלאכים אין שמות המזכירים את האלים הפגאניים

b.     למלאכים אין הבדלים מיניים

c.     הם אינם נוטלים חלק בבריאת העולם

d.     הם נבראו על ידי ה'

e.     לא קיימים מלאכים מיוחדים לתפקידים מיוחדים

 

 

2.      היכן בתורה נאמר (במפורש) שמלאך ה' נגלה לאברהם?

a.     בספור העקידה

b.     בספר על ביקור שלשת האנשים אצל אברהם

c.     בברית בין הבתרים

d.     אין פסוק כזה במקרא

 

 

3.      בספור על הופעת "האיש" לפני מנוח ואשתו, בני הזוג הבינו שיש להם עסק עם המלאך בגלל

a.     דרך הופעתו

b.     ידיעת הנסתרות

c.     מעשיו פלאים

d.     דרך היעלמותו

 

 

4.      לפי אחד המקורות הללו הצירוף "מלאך פנים" לא מופיע בישיעהו סג

a.     מגילת ישיעהו בקומראן

b.     תרגום שבעים

c.     תרגום יונתן

d.     נוסח מסורה

 

 

5.      הסבר לטקסטים המשלבים הופעת ה' והופעת מלאך ה' לפי  פולק (The messenger of God and the dialectic of revelation), הוא

a.     מיזוג של שני מקורות (שכבות), שאחד דיבר על הופעת האל והשני על הופעת מלאך

b.     אזכור המלאך  - דרך עקיפה לדבר על ה' (משום כבוד כלפי מעלה)

c.     מלאך ה' – אינו אלא הופעה מעוצמת של האל עצמו

d.     האל מתגלה בליווי המלאך, שממלא תפקיד משני בהתגלות

 

6.      לפי פירושו של א' רופא ("האמונה במלאכים במקרא", פרק "איש אלוהים בבית אל") המסר העיקרי של הסיפור על איש אלוהים בבית אל (מלכים א, יג) הוא

a.     מלאך לא יכול לבטל את הצו המפורש מפי האל

b.     עונש חמור של נביא המתמהמה בשליחותו

c.     סכנתם של נביאי שקר

d.     טענה שנביא הוא מלאך ה' אמיתי וביקורת על התפיסה העממית לגבי המלאכים

 

7.      "ויראו בני האלהים את בנות האדם..." (בראשית, ו). ולפי דעת משה קסוטו אין לראות בפרשה זו תיאור מדר המלאכים

a.     משום ש "בני אלוהים" הוא כינוי לבני אדם בעלי מעמד גבוה ולא למלאכים

b.     משום שדבר מתרחש על הארץ ולא בשמים

c.     משום ש"בני אלוהים" חוטאים לפני בני אדם ולא לפני המקום.

d.     משום שבספור לא מושמעת שום האשמה כלפי "בני אלוהים"

 

8.       איזה טקסט שייך לספר האפוקליפטית?

a.     היכלות רבתי

b.     ספר חנוך השלישי

c.     פשר מלכי צדק

d.     ספר חנוך האתיופי

 

 

9.       ספר העירין

a.     שייך לספרות ההיכלות

b.     נכתב על ידי אנשי כת מדבר יהודה

c.     הוא חלק מספר חנוך הראשון

d.     הוא נספח לספר חנוך הסלאבי

 

10.  ישנו דמיון בין אירועים המתוארים בספר העירין ובין ריטואל של יום הכיפורים המקראי. אחת הנוקדות הדמיון היא

a.     חנוך מתעטף בבגדי כהונה בדומה לכהן גדול

b.     הוא מקריב קרבנות על המזבח השמימי

c.     עזאזל נשלח למדבר ונרגם שם באבנים

d.     חנוך מכפר עוונות של המלאכים, כמו שכוהן מכפר עוונות ישראל

 

 

11.  מלכיצדק לפי "פשר מלכיצדק" מקומראן הוא

a.     מלך ירושלים שבירך את אברהם

b.     מלאך שמבשר בואו של משיח

c.     המשיח בן דוד שיקבץ נדחי ישראל

d.     כוהן שמימי, הגואל את אנשי גורלו משלטונו של בליעל

 

 

12.  'בן אדם' לפי ספר המשלים

a.     דמות קיבוצית המייצגת את כלל הצדיקים שיזכו לגאולה

b.     דמות האדם שעל המרכבה שבחזון יחזקאל

c.     כינוי למשיח בן דוד

d.     ישות שמימית, שליט ודיין באחרית הימים

 

 

13.  מוטיב התנגדות המלאכים לעליית האדם לשמים מופיע באחד המקורות הבאים

a.     ספר חנוך האתיופי

b.     ספר איוב

c.     ספר חנוך השלישי

d.     "בראשית רבה", בתיאור ויכוח המלאכים על אודות האדם

 

14.   לפי ספור הגמרא על ארבעה שנכנסו לפרדס, אלישע חטא בכך ש

a.     ניסה לראות את פני ה'

b.     השתחווה למלאך

c.     פקפק בשלטון בלעדי של ה'

d.     נכנס לעולם העליון ללא רשות

 

15.   לפי ספור על ארבעה שנכנסו לפרדס, מטטרון נענש משום ש-

a.     המרה את פי ה'

b.     קטרג על בני האדם

c.     התנגד לעליית רבי עקיבה

d.     לא קם לפני אלישע

 

16.   מטטרון מזוהה עם חנוך ב

a.     היכלות רבתי

b.     ספר חנוך הסלאבי

c.     מסכת סנהדרין

d.     ספר חנוך העברי

 

17.   לדעת יהודה ליבס, "קיצוץ בנטיעות" בגמרא ענינו

a.     פקפוק בשלטון בלעדי של האל

b.     התגרות במלאך

c.     גילוי סודות של העולם העליון

d.     כפירה באחדות אלוהית

 

18.  ע"פ מאמרו של ש' פינס "האל הכבוד והמלאכים" ההבדל התיאולוגי בין התפיסה הנוצרית של יוסטינוס ובין התפיסה היהודית הוא בכך שלדעת היהודים

a.     מלאכים פועלים בטבע, אך אינם ממלאים שום תפקיד הקשור להתגלות האל לפני בני אדם

b.     המלאכים הם ישויות ברואות, הנפרדות מן האל

c.     יש לדמות את היחס בין האל והמלאכים ליחס בין הנר הראשון לנרות אחרות שהודלקו ממנו

d.     יש לדמות את היחס בין האל והמלאכים ליחס בין שמש לקרני השמש

 

19.   ע"פ מאמרו של אידל "חנוך הוא מטטרון", הזיקה בין אדם ובין מטטרון מתבטאת, בן השאר, בכך ש

a.     שניהם חטאו ונענשו

b.     שניהם עלו לשמיים

c.      שניהם זכו לקומה ענקית

d.     שניהם נבראו על ידי האל עצמו

 

20.   ע"פ מאמרו של אידל "מטטרון – הערות על התפתחות המיתוס ביהדות", הזיקה בין יעקב אבינו ובין מטטרון מתבטאת, בן השאר, בכך ש

a.     שניהם נאבקו על השטן

b.     שניהם מייצגים את פני האל

c.     שניהם נבחרו על ידי האל

d.     שניהם נרדפו על ידי הרשעים

 

21.  ע"פ הרמב"ם המלאכים מדורגים בהתאם ל

a.     רקיעים, בהם עומדים

b.     תפקידים שהם ממלאים בעולם הארצי

c.     יחס סיבתי ביניהם

d.     שיעור קומתם

 

 

22.  מה משמעות הביטוי "שכלים נבדלים/נפרדים" לפי מורה הנבוכים?

a.     שהם נפרדים מן החומר

b.     שהם נבדלים ונפרדים זה מזה במדרגותיהם

c.     שהם נפרדים מ"עולם האצילות"

d.     שהם השכלים ששוכנים ב"עולם הפירוד"

 

23.  ב"יד החזקה" אומר הרמב"ם: "הכל במראה הנבואה ודרך חידה לומר שאינו גוף ואינו כבד כגופות הכבדים כמו שנאמר כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא ואינו אש אלא משל וכמו שנאמר עושה מלאכיו רוחות" ובמורה הנבוכים הוא אומר: "עד שהיסודות יקראו גם כן 'מלאכים', "עושה מלאכיו רוחות, משרתיו אש לוהט".

a.     בשני החיבורים לומד את הפסוק כאסמכתא לרוחניות מלאכים

b.     ביד חזקה הוא דורש מן הפסוק  רוחניות המלאכים ו"במורה" –  שהמלאכים מתלבשים ביסודות כדי לקיים את שליחותם.

c.     ב"מורה" הרמב"ם מבאר את הפסוק ע"י הנחה שמילת "מלאך" מציינת לא רק מלאכי עליון אלא כל דבר שמבצע שליחות, וב"יד החזקה" הוא תופס את הפסוק כמליצה

d.     ב"יד החזקה" טוען הרמב"ם שהמלאכים הם שכלים נבדלים ואילו ב"מורה הנבוכים" הוא משנה את דעתו ומודה שלמלאכים יש גוף רוחני.

 

24.  מהו החרב שמדובר עליו בספר "חרבא דמשה"?

a.     חרב, שעליו כתובה נוסחא מאגית

b.     מלאך חבלה שסר למרותו של מאגיקון

c.     שורה של שמות האל הנותנים שליטה על המלאכים

d.     תפילה שנשא משה  כאשר נגזר עליו שלא יכנס לארץ כנען

 

25.  לדעת הרמב"ם למלאכים

a.     אין גוף כלל

b.     יש גוף אבל לא מארבעה יסודות, אלא מן היסוד (האלמנט) החמישי"

c.     יש להם גוף אבל לא מן החומר הארצי ואף לא מן היסוד החמישי, אלא מאש השכינה

d.     אין להם גוף קבוע אלא הם מתלבשים בגופים שונים בהתאם לשליחות המוטלת עליהם

 

 

26.   

a.      

b.      

c.      

d.