30377 - מאגיה יהודית וכישוף
אתר הקורס באינטרנט:
http://www.ma.huji.ac.il/~kazhdan/Shneider/barilan2012/magic
יומן הקורס http://www.ma.huji.ac.il/~kazhdan/Shneider/barilan2012/magic/magic.news.htm
(עדכונים שוטפים, סיכום שיעורים שהתקיימו, מידע וחומר לשיעורים הבאים)
מרצה: ד"ר מיכאל שניידר. לכל השאלות הקשורות בקורס ניתן לכתוב אלי לכתובת msbeny@hotmail.com.
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
מטרת הקורס – להכיר את צורה שונות של המאגיה שנתקיימו בתרבות היהודית ואת היחסים המורכבים בינה לבין רעיונות יסוד של דת ישראל. טקסטים וחפצים מאגיים מרובים שהגיעו לידינו מכל התקופות למן המקרא ועד ימינו, חושפים לפנינו פן נוסף ושונה של תרבות יהודית שמשלים את התמונה המצטיירת מתוך מקורותיה הקלאסיים.
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
מוצא רעיוני של הקורס – מאגיה כתופעה שמובחנת מן התופעות הדתיות והתרבותיות אחרות, ויחד אם זאת משתלבת ומתמזגת עמהם ללא הפרד. נבקש להמנע הן מן הקיצוניות של העמדה הישנה, הרואה במאגיה אמונה תפלה ונטע זר בתוך היהדות, והן מן הקיצוניות ההפוכה של הגישה האפנתית המטשטשת את הגבולות בינה לבין המיסטיקה והדת בכלל. נושאי הקורס: מבוא – מושגי יסוד, גישות מחקריות ובעיות מתודולוגיות; יחס המקרא למאגיה; מאגיה וריטואל בספרות חז"ל; מיסטיקה ומאגיה בספרות ההיכלות; ספר יצירה ומסורת הגולם; מאגיה בממצאים הארכיאולוגיים (קערות המאגיות וכדומה); מאגיה בימי הביניים; מאגיה בעת החדשה.
מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים)
במרכז השיעור תעמוד קריאה מודרכת של המקורות. לפני הקריאה תנתן הרצאת מבוא לטקסט בודד, או לקורפוס/לסוגה אליהם משתייכים המקורות הנדונים – תיאור הרקע ההיסטורי והנושאים העיקריים. לאחר קריאת הטקסט ודיון בתפיסות ומסורות המשתקפות בו, ינתן הסיכום – מקומו של המקור בתמונה הכללית של המאגיה והתרבות היהודי. נדון בהבטים איקונוגרפיים של החפצים המאגיים. חלק מן הקריאה יהיה בארמית עם תרגום עברי צמוד. כל המקורות ורוב חומר לקריאת חובה יהיו נגישים דרך אתר הקורס, וכן חלק ניכר מן החומר המומלץ.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
|
1 |
הגדרות המאגיה: תולדות הדת, אנתרופולוגיה וסוציולוגיה.
מאגיה ורציונאליות.
|
ג'יימס פרייזר, מתוך: ענף הזהב יהונתן גרב, מיסטיקה ומאגיה: התנגדות, התלבטות, השתלבות, מחניים 14 יובל הררי, דת, כישוף והשבעות; עיונים מתודולוגיים לקראת הגדרה מחודשת של המאגיה היהודית הקדומה, דעת 48
|
|
2 |
מאגיה, מיתוס ואמונת הייחוד. מאבק המקרא בכישוף. מאגיה וניסים, ניסי הנביאים. |
'כשפים' מתוך: האנציקלופדיה המקראית יחזקאל קויפמן. דת ומאגיה, מתוך: תולדות האמונה הישראלית
|
|
3 |
דמונולוגיה מקראית ותפילות ההגנה מן השדים |
תהלים צא ('שיר של פגעים') |
|
4 |
מאגיה בקומראן בספרות חיצונית ספר חנוך: המלאכים המורדים כמקור הידע המאגי |
ספר חנוך א (קטעים) |
|
5 |
דמות שלמה כמאגיקון |
צוואת שלמה (קטעים) |
|
6 |
חז"ל ומאגיה. אסור ומותר בהלכות כישוף; בין מעשה שדים למעשה כשפים חוני המעגל ושמעון בן שטח תפיסה אנטי-מאגית של המצוות: ר' יוחנן בן זכאי על פרה אדומה |
סנהדרין סז ע"ב משנה תענית ג:ה; פסיקתא דרב כהנא, ד - פרה אדומה ד"ה [ז] ויקחו אליך |
|
7 |
כוח השם. שם המפורש. |
אורבך, חז"ל – פרקי אמונות ודעות, 81-114 |
|
8 |
השם וחותם המאגי. |
|
|
ספר יצירה: בריאה על ידי האותיות והמאגיה |
ספר יצירה (קטעים נבחרים) |
|
|
10 |
מגמות בפרשנות של ספר יצירה |
ליבס, תורת היצירה בספר יצירה (פרקים נבחרים) |
|
11 |
מסורת הגולם. |
אידל, גולם (פרקים נבחרים) שולם, דמות הגולם בקשריה האדמתיים והמאגיים, פרקי יסוד, עמ' 381-424 |
|
12 |
ספרות ההיכלות. מאגיה כאמצעי המסע המיסטי; יכולת המאגית כמטרה |
תשובת רב האי גאון על מסורות מיסטיות ומאגיות. היכלות זוטרתי היכלות רבתי |
|
13 |
השבעת שר התורה |
|
|
14 |
ספר הרזים |
מבוא של מ' מרגליות לספר הרזים |
|
15 |
חרבא דמשה |
|
|
16 |
מקורות חוץ שהשפיעו על המאגיה היהודית: מאגיה הלניסטית ותיאורגיה קורפוס הרמטי פפירוסים מאגיים |
|
|
17 |
יסודות יהודיים במאגיה נוכרית ויסודות נוכריים במאגיה היהודית |
|
|
18 |
מאגיה מסופוטמית וקערות השבעה. |
|
|
19 |
מאגיה טליסמאנית בימי הביניים. 'הורדת רוחניות'. ספר 'תכלית החכם' (Picatrix). |
|
|
20 |
שמושא רבא ושמושא זוטא. |
|
|
21 |
מאגיה ודמונולוגיה בחסידות אשכנז. |
ספר חסידים, ספר השם |
|
22 |
ספר רזיאל |
|
|
23 |
מאגיה ותיאורגיה בקבלה. יחסו של ר"א אבולעפיא למאגיה |
|
|
24 |
מאגיה וכישוף בספר הזוהר |
קטעים מזוהר |
|
25 |
מאגיה יהודית בתקופת הרנסנס. יוחנן אלמנו ופיקו דלה מירנדולה. מפתח שלמה: אוסף כישוף מן מקורות הלניסטיים, מוסלמיים ונוצריים שתורגם לעברית |
|
|
26 |
מאגיה ותיאורגיה בקבלת צפת |
מגיד מישרים, שער רוח הקדש |
|
27 |
מאגיה בחסידות |
שבחי הבעש"ט |
|
28 |
סיכום. |
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
חובות / דרישות / מטלות: נוכחות, קריאה, השתתפות, עבודה בסוף השנה.
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
מבחן בסוף השנה
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
חומר חובה צוין למעלה ברשימת היחידות והיתר רשות.
ביבליוגרפיות באינטרנט
http://faculty.washington.edu/snoegel/JewishMagicBibliography.pdf