שלום, Major Trends, pp. 40-79, 'מעשה מרכבה' בהאנצ' העברית, Enc. Judaica, vol 11, pp. 591-595, דן, המיסטיקה העברית הקדומה,
1. האפוקליפטיקה והנבואה: אפוקליפסה, האנצ' המקראית;
Apocalyptic literature (Wikipedia); L. Michael White, Apocalyptic literature in Judaeism and early Christianity Gruenwald, Apocalyptic and Merkavah Mysticism, 3-28; Himmelfarb, "From Prophecy to Apocalypse"
2.
דן, המיסטיקה העברית, 80-102
1. חביבה פדיה 'ראיה, נפילה, שירה – השתוקקות ראיית האל והיסוד הרוחי במסתורין היהודי הקדום' – על עליית חנוך - עמ' 49 ואילך. 2. חנוך א, פרק 71, חנוך ב' פרק 22, חנוך ג' – פרק ח' ואילך במהדורת אודברג = סינופסיס, סעיף 11 ואילך
לציין שפה המקורית באיזה שפות הגיעו אלינו הגירסאות העתיקות. לציין את התקופה המקובלת במחקר. לגבי חנוך א' לציין חמישה חלקים (=ספרים) מהן הוא מורכב
יוסף דן, המיסטיקה העברית, הרצאה.
דן, גילוי סוד של עולם; מיסטיקה העברית,
מקורות: הרצאה, אפשר להעזר בהרצאה של ג' דוילה: http://www.st-andrews.ac.uk/divinity/rt/otp/abstracts/similitudes/, אפשר לקרוא מאמרים סטון וגרינפלד, קולינס
מאמרים האנציקלופדיים וכו'. תציינו משמעות המונח, איזה קבוצת הספרים הוא מציין.
(למעשה שאלה 10 כלולה בשאלה 4)
משה אידל, "מטטרון – הערות על התפתחות המיתוס ביהדות", המיתוס ביהדות, ירושלים תשנו, עמ' 29-44
הנה תשובות לשאלות שקבלתי בא-מייל. אני חושב שהם יועילו לכולם.
א. מה בין החיבורים של יורדי המרכבה לספרות ההיכלות? אפשר לומר לצורך הענין שגרעינה של ספרות ההיכלות קשור לחוג יורד המרכבה. לפחות זו עמדתו של י. דן. יש לשים לב להבדל בין מעשה מרכבה (במקורות חז"ל) ובין ובין ספרות של יורדי מרכבה. לטענת חוקרים רבים למעשה מ' אופי מדרשי-עיוני ולא מיסטי-פקרטי.
ב. במחקרים שונים ניתנים תאריכים שונים לספרות ההיכלות בכללותה או לחיבורים אחדים ממנה. - אתם ליכולים לציין אחד ההצעות לגבי תיארוך של ספרות ההיכלות, תוך ציון המקור. שלום עצמו שינה את הערכותיו במהלך השנים.
ג. לאיזה ז'אנר שייכים חנוך האתיופי והסלבי – הספרות הפסבדואפיגרפית/ הספרות האפוקליפטית? שניהם שייכים לשני קטגוריות כאחד. אפוקליפסה זה ז'אנר, אך פסבדואפיגרפיה אינה הגדרה של ז'אנר.
ד. האפוקריפים- האם נכנסו או לא נכנסו לתרגום ה70? לפי המינוח המקובל אפוקריפה - אלה שנכנסו בת"ש ופסבדואפיגרפה - אלא שלא נכנסו.
ה. האם ישנן דפוסי עליה שונים לספרות האפוקליפטית וספרות ההיכלות, או להתייחס כמקשה אחת? לגבי שאלה 10 דיינו אם תתיחסו רק לחנוך א', כי רק אותו הספקנו לקרוא בכיתה, אין חובה לדון בדפוסים שונים.
תוספת שו"ת ברגע האחרון:
2. בשאלה על מיתוס העליה והירידה ישנו משפט אחד המגדיר כל אחד מהם, למה רצית שנתייחס מעבר לזה?
3. החלוקה של החומש החנוכי, אינה ברורה לי. לפי השיעורים בכתה הגדרנו כך:
ספר א: עליה לשמים ומרד המלאכים. ספר שני הוא ספר משלים. ספר 3- חזיונות של חנוך, ספר רביעי- תיאור הכוכבים. ספר חמישי- אפוקליפסות שונות, תיאורים שונים של ההיסטוריה- ע"י משל חיות, וחזון נוסף של חלוקת ההיסטוריה למחזורים של 70 שנה.
ואילו לפי מקור אחר: ספר א- ספר השומרים the book of watchers ספר 2: ספר המשלים, ספר שלישי: ספר האסטרונומיה, ספר 4: ספר החזיונות/ ספר החלום, ספר 5: אגרת חנוך
תשובות
1. לגבי שאלה 2: אכן שם הייתה אמורה להיות הפנייה נוספת, אך אולי זו לטובה שהיא נשמטה: תענו מדעתכם לפי הטקסטים שלמדנו
2. אכן משפט אחד לתזה מספיק - נשאר רק להדגים את התזה מתוך המקרא מחד ומתוך הספרות החנוכית (וגם מספרות ההיכלות) מאידך
3. החלוקה שניה היא הנכונה - למרות שיכולים להיות תיאורים שונים של החומש החנוכי - לכל הדעות ספר המאורות בא מיד אחרי ספר המשלים